Wat is Intermittent Living?

Acute stress die jouw gezondheid bevordert

Wat is Intermittent Living?

Intermittent Living

Acute stress die jouw gezondheid bevorderd

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van Intermittent Fasting, waarbij je periodes van niet-eten afwisselt met eten. Het is een vorm van acute (kortstondige) stress voor het lichaam die onze gezondheid bevorderd. 


Maar naast honger, zijn er veel meer acute stressoren die we intermitterend kunnen toepassen die onze gezondheid kunnen bevorderen. Denk hierbij aan koude, hitte, intensief bewegen, cognitieve uitdagingen en zuurstofprikkels. 

Al deze acute stressoren vallen binnen het Intermittent Living concept. 

''Intermittent Living integreert alle evolutionaire acute stressoren die wij mensen honderdduizenden jaren hebben gehad''

Acute stress die jouw gezondheid bevorderd

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van Intermittent Fasting, waarbij je periodes van niet-eten afwisselt met eten. Het is een vorm van acute (kortstondige) stress voor het lichaam die onze gezondheid bevorderd. 

Maar naast honger, zijn er veel meer acute stressoren die we intermitterend kunnen toepassen die onze gezondheid kunnen bevorderen. Denk hierbij aan koude, hitte, intensief bewegen, cognitieve uitdagingen en zuurstofprikkels. 

Al deze acute stressoren vallen binnen het Intermittent Living concept. 


''Intermittent Living integreert alle evolutionaire acute stressoren die wij mensen honderdduizenden jaren hebben gehad''

Waarom is dit zo krachtig?

Om dit goed uit te leggen moeten we een stukje terug de evolutie in, want.. jij bent een jager en verzamelaar!

Ja je leest het goed.

Maar het is heel begrijpelijk als jij je dat niet beseft. Jij bent de moderne leefomgeving en maatschappij gewend waarin je momenteel leeft.

Maar als we de evolutie van de mens in een uur zouden plaatsen zijn we 59 minuten EN 43 seconden jager-verzamelaars geweest.

Jagers en verzamelaars

Waarom is dit zo krachtig?

Om dit goed uit te leggen moeten we een stukje terug de evolutie in, want.. jij bent een jager en verzamelaar!

Ja je leest het goed.

Maar het is heel begrijpelijk als jij je dat niet beseft. Jij bent de moderne leefomgeving en maatschappij gewend waarin je momenteel leeft.

Maar als we de evolutie van de mens in een uur zouden plaatsen zijn we 59 minuten EN 43 seconden jager-verzamelaars geweest.

Jagers en verzamelaars

Wij zijn gewend aan acute stress

We werden blootgesteld aan hoge en lage temperaturen, honger, dorst en concrete gevaren als roofdieren en infectieziekten. We werden genoodzaakt om onze comfort-zone te verlaten om te overleven. Hier is ons lichaam op geëvolueerd.

De laatste 7 seconden van het uur van de menselijke evolutie zijn pas 12.000 jaar geleden ingegaan, met de landbouwrevolutie. En de laatste 200 jaar is onze leefstijl door de digitale revolutie nog radicaler veranderd. 

Toch hebben we nog steeds het lichaam en de hersenen van die oermens.

Deze mismatch tussen onze genen en de huidige ''onnatuurlijke'' omgeving zorgt ervoor dat we nu constant in de comfort-zone zitten. Acute stress heeft plaats gemaakt voor chronische stress.

Deze comfort-zone zorgt ervoor dat we langzaam evolueren van homo sapiens naar homo fragilis.

Het is de oorzaak van stress, depressie, overgewicht en andere hedendaagse & veelvoorkomende chronische aandoeningen. 

Intermittent Living

Wij zijn gewend aan acute stress

We werden blootgesteld aan hoge en lage temperaturen, honger, dorst en concrete gevaren als roofdieren en infectieziekten.

We werden genoodzaakt om onze comfort-zone te verlaten om te overleven. Hier is ons lichaam op geëvolueerd.

De laatste 7 seconden van het uur van de menselijke evolutie zijn pas 12.000 jaar geleden ingegaan, met de landbouwrevolutie. En de laatste 200 jaar is onze leefstijl door de digitale revolutie nog radicaler veranderd. 

Toch hebben we nog steeds het lichaam en de hersenen van die oermens.

Deze mismatch tussen onze genen en de huidige ''onnatuurlijke'' omgeving zorgt ervoor dat we nu constant in de comfort-zone zitten. Acute stress heeft plaats gemaakt voor chronische stress.

Deze comfort-zone zorgt ervoor dat we langzaam evolueren van homo sapiens naar homo fragilis.

Het is de oorzaak van stress, depressie, overgewicht en andere hedendaagse & veelvoorkomende chronische aandoeningen. 

Bij het leven in de comfort-zone krijgen lichaam & brein niet de prikkels die ze nodig hebben.

Intermittent Living

De Oplossing? Intermittent Living

Het terug integreren van de evolutionair bekende stressoren zorgt ervoor dat we weer krachtig, flexibel en weerbaar worden. Het beschermd ons lichaam en brein tegen de huidige onnatuurlijke omgeving. 

Het  brengt ons weer een stap dichterbij de homo sapiens die we van nature zijn. 

“Intermittent Living will bring back the conditions of human existence”.

Intermittent Cold: Het aanbieden van kortstondige blootstelling aan koude.

Intermittent Heat: Het aanbieden van kortstondige blootstelling aan hitte.

Intermittent Fasting: Periodes van vasten afwisselen met periodes van eten.

Intermittent Drinking: Periodes van niet-drinken afwisselen met periodes van drinken.

Intermittent Exercise: Regelmatig periodes van intensief bewegen.

Intermittent Hypoxia: Het aanbieden van kortstondig zuurstofnood in het lichaam.

Intermittent Hypercapnia: Het aanbieden van kortstondig toename van koolstofdioxide (Co2).


Het Intermittent Living Concept is gedurende 8 jaar ontwikkeld met behulp van twee wetenschappelijke onderzoeken; 'The study of origin' en 'Intermittent Living'.


De resultaten van deze studies zijn gepubliceerd in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften en de grondlegger van dit concept, Dr. Leo Pruimboom, is erop gepromoveerd aan de Universiteit van Groningen.

Intermittent Living

De Oplossing? Intermittent Living

Het terug integreren van de evolutionair bekende stressoren zorgt ervoor dat we weer krachtig, flexibel en weerbaar worden. Het beschermd ons lichaam en brein tegen de huidige onnatuurlijke omgeving. 

Het  brengt ons weer een stap dichterbij de homo sapiens die we van nature zijn. 

“Intermittent Living will bring back the conditions of human existence”.

Intermittent Cold: Het aanbieden van kortstondige blootstelling aan koude.

Intermittent Heat: Het aanbieden van kortstondige blootstelling aan hitte.

Intermittent Fasting: Periodes van vasten afwisselen met periodes van eten.

Intermittent Drinking: Periodes van niet-drinken afwisselen met periodes van drinken.

Intermittent Exercise: Regelmatig periodes van intensief bewegen.

Intermittent Hypoxia: Het aanbieden van kortstondig zuurstofnood.

Intermittent Hypercapnia: Het aanbieden van kortstondig toename van koolstofdioxide (Co2).

Het Intermittent Living Concept is gedurende 8 jaar ontwikkeld met behulp van twee wetenschappelijke onderzoeken; 'The study of origin' en 'Intermittent Living'.


De resultaten van deze studies zijn gepubliceerd in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften en de grondlegger van dit concept, Dr. Leo Pruimboom, is erop gepromoveerd aan de Universiteit van Groningen.

Intermittent Living

Meer leren over Intermittent Living?